Atrakcja dla Jaślan: liczenie wagonów

Jasielski samorząd wygenerował bardzo dziwny apel do władz województwa. Najwyraźniej rozwój naszych jasielskich sąsiadów ma się opierać na zbieraniu petów i zabawie w liczenie wagonów. Jasielscy radni i burmistrz walczą przeciw ułatwieniu komunikacji Krosna z Rzeszowem twierdząc, że to „zmarginalizuje Jasło”. Ja pytam: w jaki kurka sposób? 

konsultacje łącznica krosno
Konsultacje w sprawie łącznicy

„Samorząd Jasła wyraża głębokie zaniepokojenie w związku z planami budowy łącznicy kolejowej na trasie z Rzeszowa do Krosna”. Zdaniem tamtejszych władz, utworzenie połączenia dwóch istniejących linii kolejowych umożliwiających przejazd z Krosna do Rzeszowa bez potrzeby jazdy na około, przez Jasło spowoduje „degradację” tego miasta. Czy ktoś potrafi wyjaśnić w jaki sposób? Szukałem argumentów, analiz, ale nic nie znalazłem. Nie mam pojęcia o co im chodzi. Zamiast tego posługują się przeinaczonymi danymi. Łącznik może skrócić przejazd pociągiem z Krosna do Rzeszowa z ponad 120 minut (dwie godziny!) do około 88 minut lub do około 70 minut (przy połączeniu pośpiesznym, korzystającym tylko z najważniejszych stacji). Tymczasem w artykułach prezentujących „jasielskie stanowisko” pada stwierdzenie, że chodzi o „skrócenie czasu o 10 minut”. 50 czy 10, no co za różnica, prawda? Przeszukując jasielski Internet nie znalazłem w tym temacie żadnych rzeczowych argumentów, są tylko emocje i fobie, a nawet kompletne bzdury jak twierdzenie o „korzyściach tylko dla jednego samorządu”.
W stanowisku jasielskich samorządowców czytamy np. takie kwiatki:
„Ewentualne skierowanie ruchu turystycznego na kierunku Warszawa-Bieszczady z pominięciem powiatu jasielskiego w niekorzystny sposób wpłynie na ilość turystów odwiedzających ziemię jasielską, która posiada wiele atrakcji turystycznych (…), a co za tym idzie może pogorszyć sytuację gospodarczą powiatu jasielskiego i naszego miasta”.
Tego po prostu nie można zostawić bez komentarza. Czy komuś się wydaje, ze turysta jadący z Warszawy w Bieszczady wysiada po drodze na każdej stacji i zwiedza wszystkie dostępne w okolicy atrakcje? Wiadomo, że nie. Tak samo pasażer z Krosna do Rzeszowa nie będzie wysiadał na każdej stacji pośredniej, nawet w Jaśle. Pasażer chce się dostać z punktu A do punku B, podobnie ładunki towarowe chcemy dostarczać do konkretnego miejsca jak najkrótszą i jak najtańszą drogą. Co Jasło będzie miało z tego, że pasażer albo pociąg towarowy będzie musiał po drodze zahaczyć jeszcze punkt J? Wymieńmy te korzyści: trochę dodatkowych spalin, pety do pozbierania (niektórzy pasażerowie są niekulturalni i wyrzucają śmieci przez okno), no i dzieci będą się mogły bawić w liczenie wagonów. To są te korzyści, które uchronią Jasło przed marginalizacją i degradacją? Ale pójdźmy dalej tokiem myślenia jasielskich samorządowców. Skoro omijanie miasta przez ruch tranzytowy prowadzi do degradacji, to Jasło przenigdy nie powinno mieć obwodnicy! Tę drogę na Nowy Sącz należy natychmiast zamknąć, a cały ruch skierować w centrum miasta! Jeszcze trochę, a burmistrz Jasła uzna, że jak ktoś jedzie z Przemyśla do Rzeszowa inaczej niż przez Jasło, to też ich „marginalizuje” i „prowadzi do degradacji”.
Myślę, że mieszkańcy Jasła powinni pogonić takich przedstawicieli i zastąpić ich kimś nowoczesnym, kimś kto ma wyobraźnię.

Budowa łącznicy będzie korzystna dla bardzo wielu samorządów. Nawet w tym durnym stanowisku jasielskich samorządowców zauważono, że będzie wykorzystana w ruchu na trasie Warszawa-Bieszczady. Zatem skorzysta Sanok, Zagórz i szereg gmin na południu. W dużej mierze skorzysta Krosno, które w strategii wojewódzkiej jest jednym z ośrodków wzrostu i centrum obszaru funkcjonalnego dla kilku okolicznych gmin. Bolączką tego terenu jest brak dobrej komunikacji ze stolicą województwa, a taka łącznica może to szybko zmienić. Dalej patrząc, przy przyjęciu 3 wariantu łącznicy mamy wartość dodaną, w postaci pominięcia bardzo niekorzystnego dla ruchu towarowego wzniesienia w gm. Jedlicze. Korzysta na tym gospodarczo nie tylko Krosno, ale i samorządy położone dalej wzdłuż linii kolejowej oraz samo Jedlicze (pod warunkiem wykonania odnogi z łącznicy dla jedlickiego przemysłu). W takim wypadku warto wziąć pod uwagę to co mówi wójt Wojaszówki i zmodyfikować wariant 3, tak by prowadził przez łąki i krzaki, a nie przez zabudowania. Jeżeli w wariancie 2 można budować tunel „pod Naturą 2000”) to może w wariancie 3 da się zbudować most nad chronionymi rybkami w rzece?
Na budowie łącznicy skorzysta i Rzeszów. Jeżeli mieszkańcy Krosna i okolic (a także mieszkańcy Sanoka i powiatu sanockiego) przesiądą się częściowo na pociągi to będzie oznaczało mniej korków i mniej zajętych miejsc parkingowych w Rzeszowie. Sami mieszkańcy Rzeszowa będą mogli łatwiej dostać się w Bieszczady, do Krosna czy Sanoka. Jeżeli zechcą pojechać do Jasła, to nic się dla nich nie zmienia, bowiem budowa łącznicy nie oznacza likwidacji linii Rzeszów-Jasło. Zatem czy to nie dziwne, że konsultacje w sprawie połączenia Krosno-Rzeszów nie są prowadzone w Rzeszowie, tylko w Jaśle?
A jaką korzyść gospodarczą ma Jasło, z tego, że transport kolejowy będzie musiał z braku łącznicy jechać przez ich miasto? Może dodatkowy hałas? Przypominam, że w Jaśle za torami rozbudowało się już osiedle domków, na pewno ich mieszkańcy po prostu marzą by ciężkie pociągi przejeżdżały jak najczęściej. Czy może po prostu Pan Antoni, zastępca burmistrza, lubi liczyć wagony?

Komentarze

komentarzy

2 Komentarze

  • Yeri 6 maja 2016 Odpowiedz

    No to jaślanie wymyślili, można się teraz z nich ponabijać (jeśli jesteś mieszkańcem Jasła nie czytaj dalej proszę).

    ” ziemię jasielską, która posiada wiele atrakcji turystycznych”

    Wiele?? Jakich?? Wiele to mają ziemia krośnieńska i biecka, które może i sąsiadują z jasielską, ale to tyle 🙂

    Nieszczęsne Jasło, zwane „Sosnowcem Podkarpacia”, słusznie lęka się, że jeśli Krosno dostanie lepsza linię kolejową na Rzeszów, to zlikwidują im większość połączeń kolejowych w Jaśle. Bo jaki będą miały wtedy sens? Do Jasła ani turyści, ani do pracy nikt nie jeździ, więc połączenia staną się nierentowne i będą usunięte. Turystom ze Śląska i warszawy jadącym w Bieszczady lepiej będzie jechać przez Rzeszów i Krosno, więc Jasło faktycznie zaginie całkiem, teraz jaślanie mają przynajmniej pociąg, żeby podjechać sobie gdziekolwiek.

    P.s. Proszę się nie obrażać za ton wpisu, to oczywiście żartobliwie, natomiast serio uważam, że boją się likwidacji wielu połączeń idących przez Jasło. Natomiast dla mieszkańców Krosna taka linia to skarb.

  • Szpieg 8 maja 2016 Odpowiedz

    Przynajmniej centrum miasta im się odkorkuje, bo odkąd wmontowali dwa genialne „ronda” to jest z tym krucho jak pamiętam 😉
    Poza tym, już też tak żartobliwie, jak obydwaj dobrze wiemy Yeri, kierowcy na jaślańskich blachach to mord na drodze, zwłaszcza jak wypadają zza zakrętu, a z prawej przepaść… Bezpieczniej się zrobi 😛
    Ale argumentacja samorządowców genialna, podobnie argumentował Korfanty w Piekarach, że burmistrz Radzionkowa ma mu wyremontować drogę, którą jadą ciężarówki do zakładów mięsnych HAM w Radzionkowie – bo przecież ten inwestor tam płaci podatki, a piekarską drogę rozjeżdża. A jak burmistrz mu haraczu nie zapłacił (zgodnie z prawem nie mógł, bo nie jego droga), to Korfanty złośliwie wyremontował drogę że ta ma niższy standard nośności, i postawił zakaz ruchu ciężarówek. Niestety wojewoda ten zakaz uchylił, i teraz faktycznie droga jest mega rozjeżdżana, bo złośliwy sołtys Korfanty osłabił jej parametry. Dobrze że mieszkańcy mu podziękowali w wyborach za ten, jak i kilka innych pomysłów (m.in zakaz handlu po 22.00, bo święte miasto śpi).

  • Yeri 8 maja 2016 Odpowiedz

    Haha, Szpiegu, z tymi kierowcami to już nie żartobliwie, a na serio, widzę, że Ty też pamiętasz ten omglony poranek w jasielskiej dziedzinie i trabanta na czołówce z polonezem na skraju przepaści, chwała Przemkowi za refleks 🙂
    A logika samorządowców to jest temat na jakąś encyklopedię nonsensu, takie chłopki-roztropki z nich wyłażą często, ze nie wiesz czy to żart czy na serio.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook